۲۸ خرداد ۱۳۸۵، ۱۶:۵۳

نائب رئيس انجمن نقاشان در گفتگو با مهر:

استقبال علاقمندان از آثار هنري دهه 40 و 50 غيرمنتظره بود

استقبال علاقمندان از آثار هنري دهه 40 و 50 غيرمنتظره بود

با افتتاح نمايشگاه آثار دهه‌هاي 40 و 50 موج گسترده‌ مخاطبان براي بازديد از آثار آمدند كه حضورشان از اقشار مختلف جالب و غيرقابل پيش‌بيني بود.

منيژه صحي، عضو هيات مديره و نائب رئيس انجمن نقاشان، در گفتگو با خبرنگار "مهر" درباره نحوه انتخاب آثار نمايشگاه هنرمندان دهه هاي چهل و پنجاه گفت: "انجمن نقاشان ايران قصد مرور آثار هنرمندان دهه چهل را داشت. روي اين اصل  آثار هنرمندان اين دوره در قالب نمايشگاهي به معرض نمايش عموم گذاشته شد. دهه چهل به نوعي دوره تثبيت هنر نوگراي ايران است. البته مقدمات هنر نوگرا در سال هاي 1320 در ايران با تاسيس دانشگاه تهران و بعدها دانشكده هنرهاي زيبا پايه گذاري شد و در دهه چهل به اوج خود رسيد."

وي افزود: "در سال هاي 1320 با تاسيس دانشگاه تهران و گرد هم آمدن دانشجوياني چون احمد اسفندياري، عبدالله عامري، منوچهر يكتايي، حسين كاظمي و ... زمينه هاي اين هنر فراهم شد. بعد از چند سال اين افراد به خارج كشور رفتند و به تحصيل در رشته هاي مختلف هنري پرداختند. در كنار اين مسائل، در سال 1328 گالري آپادانا تاسيس و در مدت زمان كوتاهي كانون تردد و تجمع هنرمندان شد و نمايشگاههايي نيز در اين گالري برگزار شد."

صحي تصريح كرد: "با شكل گيري اولين بي ينال در سال 1337، حدود 50 اثر از هنرمندان نقاش، مجسمه ساز و طراح به معرض نمايش گذاشته شد. برگزاري اين بي ينال به نوعي در تثبيت هنر جديد در اين سال نقش مهمي داشت و درست در همين سال ها بود كه حمايت هاي دولتي، قدم برداشتن در راه حركت هاي جديد، تاسيس اداره كل هنرهاي كشور، ايجاد بنياد هنرمندان، خريداري بسياري آثار هنري توسط وزارت خانه هايي چون صنايع و بانك ها به پررنگ شدن مقوله هنر نو در ايران دامن زد. به دنبال آن دانشكده هنرهاي تزئيني تاسيس شد و اين هنر ارتقاء يافت. به طوري كه بعدها دهه هاي چهل و پنجاه در ايران در رديف مهم ترين دهه هاي تاريخ هنر ايران به شمار آمد."

رابط هيات مديره در كميته نمايشگاههاي انجمن نقاشان در ادامه خاطرنشان كرد: "انجمن نقاشان درصدد بود تا بتواند بخش هايي از هنر تثبيت شده اين دو دهه را به تصوير كشد. در واقع مشاهده خط سير نقاشي و مجسمه سازي ايران از آن سال ها تاكنون هدف اصلي برگزاري اين نمايشگاه بود. بنابراين در اشكال تصويري به نمايش آثاري پرداختيم كه تا روز برگزاري نمايشگاه هرگز به معرض نمايش عمومي درنيامده بودند. به دليل نبود فضاي كافي در گالري مميز خانه هنرمندان ايران قرار شد آثار هنرمندان دهه هاي چهل و پنجاه را در سه دوره برگزار كنيم كه يك دوره آن 22 خرداد ماه افتتاح شد."

منيژه صحي گفت: "اين دو نمايشگاه قرار است پائيز افتتاح شود و به تبع نمايشگاه اول به نمايش آثار هنرمندان اين دو دهه خواهد پرداخت. محمود جوادي پور، محمدابراهيم جعفري، مسعود عربشاهي و پرويز كلانتري از جمله هنرمنداني هستند كه آثارشان در دوره هاي دوم و سوم پائيز امسال به معرض نمايش مخاطبان گذاشته مي شود."

نائب رئيس انجمن نقاشان ايران درباره نحوه جمع آوري اين آثار گفت: "اين آثار ازسيزده مجموعه دار جمع آوري شد. كارهاي اردشير محصص، مهدي ويشكائي و ناصر اويسي از اين جمله بودند. همچنين از موزه هنرهاي معاصر تهران شش اثر گرفتيم كه آثار حسين زنده رودي و بهجت صدر در رديف اين هاست."

وي درخصوص بازتاب نمايشگاه هنرمندان دهه چهل و پنجاه نزد مخاطبان نيز گفت: "با افتتاح اين نمايشگاه موج گسترده اي از مخاطبان براي بازديد از آثار آمدند كه حضورشان از اقشار مختلف جالب و غيرقابل پيش بيني بود. خيلي از آثار حاضر در نمايشگاه براي نخستين بار بود كه به نمايش عمومي درآمده بود و تصور مي كنم اين مساله نكته مثبتي براي جذب مخاطبان به شمار مي رفت. به عنوان مثال دو اثر نقش برجسته از منوچهر شهوق از جمله اين آثار بودند."

به گفته صحي قرار است در دو نمايشگاه بعدي كه به نوعي ادامه نمايش آثار هنرمندان نقاش و مجسمه ساز دهه چهل و پنجاه است آثاري از هنرمندان پيشكسوت چون ليلي متين دفتري، عبدالله عامري، سودابه گنجوي، ايران درودي، مهين نورماه، رويين پاكباز، مهدي حسيني و سالياني به معرض نمايش مخاطبان گذاشته شود.

نمايشگاه آثار هنرمندان دهه چهل و پنجاه بيست و دوم خرداد در گالري مميز افتتاح شد. ايده برگزاري اين نمايشگاه از سوي انجمن نقاشان ايران پيشنهاد و عملي شد و انجمن مجسمه سازان نيز در اين خصوص به همكاري پرداخت.

کد خبر 341144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha